Zadzwoń teraz 585223580

Zamknij (x)

Rowery górskie, jak sama nazwa wskazuje są przystosowane do jazdy w trudnym terenie. Leśnie single czy kamieniste górskie drogi to żaden problem dla tego typu roweru. Najlepszym rowerem będzie ten, który będzie odpowiednio dobrany do terenów w jakich zamierzamy jeździć, jaki styl jazdy nam bardziej odpowiada oraz od budżetu przeznaczonego na nasz jednoślad.

Hardtail czy Full?

Rowery górskie z pełnym zawieszeniem, czyli tak zwane „fulle”, posiadają amortyzatory z przodu jak i z tyłu. Dzięki różnym zakresom skoku zawieszenia z łatwością pokonają najbardziej wyboiste szlaki.

Rowery górskie typu hardtail, czyli tak zwane „sztywniaki”, cechują się brakiem tylnego amortyzatora na rzecz sztywnej ramy. Aby złagodzić wyboje spotkane na drodze, mają one amortyzator tylko w przednim widelcu, a niektóre nie posiadają go w ogóle.

Rowery z pełnym zawieszeniem

Rowery górskie z pełnym zawieszeniem mają amortyzujący skok zawieszenia z przodu i z tyłu, aby poradzić sobie ze wszystkim, co można spotkać na górskim szlaku, zapewniając dodatkowy komfort podczas długich jazd w siodełku, a także możliwość szybszej i mocniejszej jazdy gdy szlak staje się nierówny i gdy prowadzi w dół.

MTB z pełnym zawieszeniem jest zwykle uważany za opcję „tylko w teren”. Jeśli szukasz roweru, który sprawdzi się jako miejski góral na dojazd do pracy lub weekendową przejażdżkę, najprawdopodobniej lepszym rozwiązaniem będzie hardtail.

Niektóre „fulle” są zaprojektowane specjalnie na szlaki, czyli tak zwane szlakowce - wszechstronne maszyny, które świetnie się sprawdzą u większości rekreacyjnych jak i doświadczonych rowerzystów górskich. Inne są bardziej szczegółowo dostosowane do dyscyplin, takich jak wyścigi cross-country (XC), enduro, maratony czy downhill (DH).

Jaki rower wybrać z pełnym zawieszeniem?

Rower z pełnym zawieszeniem ma pewne zalety w stosunku do hardtaila, a najlepsze z nowoczesnych konstrukcji zawieszenia praktycznie eliminują wszelkie wady w zakresie masy lub wydajności pedałowania, ponieważ dodatkowe zawieszenie pochłania więcej przeszkód na szlaku napotykanych podczas jazdy po typowym trudnym terenie, rower zazwyczaj może jechać szybciej, a tył gładko pochłania uderzenia, a nie jest sztywno odbijany.

Dodatkowa amortyzacja tylnego zawieszenia może również zapewnić większy komfort podczas długich wyboistych tras, pomagając zminimalizować ból zwłaszcza dolnej części pleców.

Rowery z pełnym zawieszeniem z najniższej półki cenowej, mogą być cięższe, niż podobnie wyposażone hardtaile ze względu na amortyzatory, sworznie i połączenia, które musi wytrzymać rama. Będzie to mało wydajne, jeśli większość jazdy odbywa się na gładkich szlakach, a nawet na asfalcie, gdzie amortyzacja może spowolnić jazdę, dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego roweru do tras po których się na co dzień poruszamy.

Chociaż hardtaile są zwykle lżejszą opcją, zalety tylnego amortyzatora sprawiają, że czasami warto stracić wagę na trudniejszych trasach. Tylne zawieszenie może zapewnić większą prędkość na trudniejszych odcinkach zjazdowych i większą pewność podczas pokonywania trudniejszego, bardziej wyboistego terenu, w tym wzniesień, skoków i skałek, które można znaleźć na większości górskich tras. Niestety podczas pokonywania sztywnych i technicznych podjazdów, będzie również ciężej pracował, aby zapewnić dodatkową przyczepność, na których hardtail o wiele lepiej sobie poradzi dzięki swojej sztywności.

Jednak oprócz tego, że są cięższe, ramy z pełnym zawieszeniem są również bardziej skomplikowane w budowie, a przez to droższe. Oznacza to, że full prawdopodobnie będzie miał komponenty gorszej jakości niż hardtail w podobnej cenie. Jest to ważna kwestia, o której należy pamiętać, jeśli masz ograniczony budżet.

Konstrukcja zawieszenia

Obecnie istnieje prawie tyle różnych systemów zawieszenia, ile jest producentów, a nowe i ulepszone projekty pojawiają się praktycznie co roku, gdyż każda firma chce, aby ich zawieszenie było tym najlepszym.

Różni producenci znaleźli nowe sposoby na odizolowanie siły pedałowania od zawieszenia i zapewnienie, że tylny amortyzator pozostaje aktywny podczas hamowania. Klasyczne konstrukcje zawieszenia otrzymały nowe życie dzięki postępowi w rozwoju amortyzatorów z amortyzacją platformową, które skutecznie ignorują sprzężenie zwrotne pedału, aby przeciwdziałać drganiu pedału.

Ile skoku wybrać?

Chociaż skok zawieszenia nie jest decydujący, jeśli chodzi o określenie, jak rower będzie jeździł i do jakiego rodzaju jazdy jest on przystosowany – przy czym geometria ramy jest równie ważna, jeśli nie bardziej – zapewnia użyteczny sposób grupowania rowerów z pełnym zawieszeniem w różne kategorie. Oto niektóre z najczęściej używanych:

Skok 80-100mm

Rowery z tylnym skokiem 100 mm lub mniejszym są zazwyczaj szybkimi i lekkimi pokonywaczami kilometrów, zaprojektowanymi do podjazdów i wydajności na długich dystansach, a nie do pokonania trudnego technicznego terenu. Przeznaczone dla zawodników cross-county oraz na maratony, dla których priorytetem jest prędkość. Te rowery mają bardziej agresywną geometrię zapewniającą optymalną efektywność pedałowania. Koła 27,5” lub 29” z wąskimi, szybko toczącymi się oponami oraz mocne, ale lekkie komponenty. Materiały ramy to zazwyczaj lekkie aluminium lub włókno węglowe w przypadku modeli z najwyższej półki. Rowery wyścigowe i maratonowe zazwyczaj mają lekki amortyzator powietrzny i ważą od 9 do 12 kg.

Skok 120-140mm

Wielu rowerzystów uznało skok 120-140mm za idealny punkt, jeżeli chodzi o radzenie sobie z szerokim zakresem terenu, zachowując jednocześnie możliwość ergonomicznego pedałowania pod górę.

Tego typu szlakowce są budowane z myślą o jeździe rekreacyjnej, dającej dużo zabawy, a nie z myślą o wyścigach. Często są one projektowane z nieco mniejszymi kątami ramy, aby zapewnić pewność podczas zjazdów, szerszymi kołami i oponami zapewniającymi dodatkową wytrzymałość oraz przyczepność, a także z funkcjami, takimi jak przednie widelce z osią przelotową i większe tarcze hamulcowe, aby zapewnić precyzyjne prowadzenie roweru oraz jego doskonałe hamowanie. Będą również wyposażone w sztywną i lekką aluminiową lub karbonową ramę oraz będą ważyć od 11 do 13 kg.

Skok 140-160mm

Rowery ze skokiem zawieszenia powyżej 140mm są przystosowane specjalnie do kolarstwa zjazdowego, czyli downhillu (DH). Posiadają luźne kąty ramy i pasujące do nich mocne komponenty, które potrafią przyjąć duże uderzenia.

Charakteryzują je koła 26” lub 27,5” z mocnymi, szerokimi obręczami i oponami, przednie widelce z osią przelotową, mocne hamulce tarczowe z powiększonymi wirnikami z przodu i z tyłu, krótkim mostkiem i szeroką kierownicą oraz prowadnicą łańcucha, które zapobiegają jego spadaniu na nierównym terenie. Takie rowery zwykle ważą ponad 13,5 kg.

Skok 160mm i więcej

Rowery z pełnym zawieszeniem i skokiem ponad 160 mm zostały zbudowane z myślą wyścigach zjazdowych zjazdowych (DH) i freerideowych (FR).

Rowery zjazdowe mają jeden cel, jak najszybciej zjechać ze szczytu na sam dół. Uzbrojone w wyjątkowo wytrzymałe komponenty, w tym 26-calowe koła, widelec z potrójnym zaciskiem o dużym skoku, amortyzatory sprężynowe i mocne powiększone hamulce tarczowe. Rowery tego typu nie nadają się do podjeżdżania pod górę, ale ich konikiem korzenie i rock gardeny, które tworzą typowy tor zjazdowy. Z powrotem na górę najczęściej wjeżdżają kolejką. Zazwyczaj mogą ważyć ponad 18 kg.

Rower typu hardtail

Hardtaile mają radzić sobie w trudnym terenie bez amortyzacji tylnego zawieszenia. Są najczęściej wybierane przez codziennych rowerzystów, amatorów MTB, a także przez zawodowców do wyścigów o dużej liczbie przewyższeń, ale o łatwym charakterze trasy.

Istnieje wiele różnych typów rowerów typu hardtail, niektóre zaprojektowane jako wszechstronne, a inne przeznaczone do wyczynowej jazdy. Geometria, wytrzymałość, skok zawieszenia i komponenty będą się różnić w zależności od tego, do jakiego typu jazdy rower jest przeznaczony. Rowery typu hardtail do codziennego użytku będą wyposażone w lekka, aluminiową ramę. Jeżeli rower ma służyć do ściagnia się to użytkownik będzie celował w ramę karbonową. Rama karbonowa dodatkowo pochłania drgania.

Komentarze (1)

    • Tomek
    • 2021-12-04 14:37:40
    Super pomocny artykuł. Dzięki!
Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa Politykę prywatności