Jaki rower górski wybrać?

Jaki rower górski wybrać? Fot. Kross

Rowery górskie, jak sama nazwa wskazuje, są przystosowane do jazdy w trudnym terenie. Leśnie single czy kamieniste górskie drogi to żaden problem dla tego typu jednośladu. Najlepszym rowerem będzie ten, który będzie odpowiednio dobrany do terenów po jakich zamierzamy jeździć, jaki styl jazdy nam bardziej odpowiada, a także zależny od budżetu przeznaczonego na nasz jednoślad.

Rower górski Hardtail czy Full Suspension?

Rowery górskie z pełnym zawieszeniem, czyli tak zwane „fulle”, posiadają amortyzatory z przodu, jak i z tyłu. Dzięki różnym zakresom skoku zawieszenia z łatwością pokonują najbardziej wyboiste szlaki.

Rowery górskie typu hardtail, określane również jako „sztywniaki”, cechują się brakiem tylnego amortyzatora na rzecz sztywnej ramy. Aby złagodzić wyboje spotkane na drodze, mają one amortyzator tylko w przednim widelcu, a nieliczne modele są całkowicie pozbawione amortyzacji.

Rowery z pełnym zawieszeniem

Rowery górskie z pełnym zawieszeniem mają amortyzujący skok zawieszenia z przodu i z tyłu, aby poradzić sobie ze wszystkim, co można spotkać na górskim szlaku. Zapewniają dodatkowy komfort podczas długich jazd w siodełku, a także możliwość szybszej i mocniejszej jazdy gdy szlak staje się nierówny i gdy prowadzi w dół.

MTB z pełnym zawieszeniem jest zwykle uważany za opcję „tylko w teren”. Jeśli szukasz roweru, który sprawdzi się jako miejski góral na dojazd do pracy lub weekendową przejażdżkę, najprawdopodobniej lepszym rozwiązaniem będzie hardtail.

Niektóre „fulle” są zaprojektowane specjalnie na szlaki, czyli tak zwane szlakowce - wszechstronne maszyny, które świetnie się sprawdzą u większości rekreacyjnych, jak i doświadczonych rowerzystów górskich. Inne są bardziej szczegółowo dostosowane do dyscyplin, takich jak wyścigi cross-country (XC), enduro, maratony czy downhill (DH).

Jaki rower wybrać z pełnym zawieszeniem?

Rower z pełnym zawieszeniem ma pewne zalety w stosunku do hardtaila, a najlepsze z nowoczesnych konstrukcji zawieszenia praktycznie eliminują wszelkie wady w zakresie masy lub wydajności pedałowania. Dodatkowe zawieszenie pochłania więcej przeszkód na szlaku napotykanych podczas jazdy po typowym trudnym terenie, rower zazwyczaj może jechać szybciej, a tył gładko pochłania uderzenia, a nie jest sztywno odbijany.

Dodatkowa amortyzacja tylnego zawieszenia może również zapewnić większy komfort podczas długich wyboistych tras, pomagając zminimalizować ból, zwłaszcza dolnej części pleców.

Rowery z pełnym zawieszeniem z najniższej półki cenowej, mogą być cięższe, niż podobnie wyposażone hardtaile ze względu na amortyzatory, sworznie i wzmocnione połączenia, które musi wytrzymać rama. Będzie to mało wydajne, jeśli większość jazdy odbywa się na gładkich szlakach, a nawet na asfalcie, gdzie amortyzacja może spowolnić jazdę. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego roweru do tras, po których się na co dzień poruszamy.

Chociaż hardtaile są zwykle lżejszą opcją, zalety tylnego amortyzatora sprawiają, że czasami warto stracić wagę na trudniejszych trasach. Tylne zawieszenie może zapewnić większą prędkość na trudniejszych odcinkach zjazdowych i większą pewność podczas pokonywania bardziej wyboistego terenu, w tym wzniesień, skoków i skałek, które można znaleźć na większości górskich tras. Niestety, podczas pokonywania sztywnych i technicznych podjazdów, taki rower będzie również ciężej pracował, aby zapewnić dodatkową przyczepność. W takich miejscach hardtail o wiele lepiej sobie poradzi dzięki swojej sztywności.

Jednak oprócz tego, że są cięższe, ramy z pełnym zawieszeniem są również bardziej skomplikowane w budowie, a przez to droższe. Oznacza to, że full prawdopodobnie będzie miał komponenty gorszej jakości niż hardtail w podobnej cenie. Jest to ważna kwestia, o której należy pamiętać, jeśli masz ograniczony budżet.

Konstrukcja zawieszenia

Obecnie istnieje prawie tyle różnych systemów zawieszenia, ile jest producentów, a nowe i ulepszone projekty pojawiają się praktycznie co roku. Każda firma chce, aby jej zawieszenie było tym najlepszym.

Różni producenci znaleźli nowe sposoby na odizolowanie siły pedałowania od zawieszenia i zapewnienie, że tylny amortyzator pozostaje aktywny podczas hamowania. Klasyczne konstrukcje zawieszenia otrzymały nowe życie dzięki postępowi w rozwoju amortyzatorów z amortyzacją platformową, które skutecznie ignorują sprzężenie zwrotne pedału, aby przeciwdziałać drganiu.

Ile skoku wybrać?

Chociaż skok zawieszenia nie jest decydujący, jeśli chodzi o określenie, jak rower będzie jeździł i do jakiego rodzaju jazdy jest on przystosowany – przy czym geometria ramy jest równie ważna, jeśli nie najważniejsza – zapewnia użyteczny sposób grupowania rowerów z pełnym zawieszeniem w różne kategorie. Oto niektóre z najczęściej używanych:

Skok 80-100mm

Rowery z tylnym skokiem 100 mm lub mniejszym są zazwyczaj szybkimi i lekkimi maszynkami do przemierzania kilometrów, zaprojektowanymi do podjazdów i wydajności na długich dystansach, a nie do pokonania trudnego technicznego terenu. Przeznaczone dla zawodników cross-country oraz na maratony, w których priorytetem jest prędkość. Te rowery mają bardziej agresywną geometrię zapewniającą optymalną efektywność pedałowania. Koła 27,5” lub 29” z wąskimi, szybko toczącymi się oponami oraz mocne, ale lekkie komponenty. Materiały ramy to zazwyczaj lekkie aluminium lub włókno węglowe w przypadku modeli z najwyższej półki. Rowery wyścigowe i maratonowe zazwyczaj mają lekki amortyzator powietrzny i ważą od 9 do 12 kg.

Skok 120-140mm

Wielu rowerzystów uznało skok 120-140mm za idealny punkt, jeżeli chodzi o radzenie sobie z szerokim zakresem terenu, zachowując jednocześnie możliwość ergonomicznego pedałowania pod górę.

Tego typu szlakowce są budowane z myślą o jeździe rekreacyjnej, dającej dużo zabawy, a nie z przeznaczeniem na wyścigi. Często są one projektowane z nieco mniejszymi kątami ramy, aby zapewnić pewność podczas zjazdów, szerszymi kołami i oponami zapewniającymi dodatkową wytrzymałość oraz przyczepność. Posiadają one także funkcje takie jak przednie widelce z osią przelotową i większe tarcze hamulcowe, aby zapewnić precyzyjne prowadzenie roweru oraz jego doskonałe hamowanie. Będą również wyposażone w sztywną i lekką aluminiową lub karbonową ramę oraz będą ważyć od 11 do 13 kg.

Skok 140-160mm

Rowery ze skokiem zawieszenia powyżej 140mm są przystosowane specjalnie do kolarstwa zjazdowego, czyli downhillu (DH). Posiadają luźne kąty ramy i pasujące do nich mocne komponenty, które potrafią przyjąć duże uderzenia.

Charakteryzują je koła 26” lub 27,5” z mocnymi, szerokimi obręczami i oponami, przednie widelce z osią przelotową, mocne hamulce tarczowe z powiększonymi wirnikami z przodu i z tyłu, krótkim mostkiem i szeroką kierownicą oraz specjalną prowadnicą łańcucha, która zapobiega jego spadaniu na nierównym terenie. Takie rowery zwykle ważą ponad 13,5 kg.

Skok 160mm i więcej

Rowery z pełnym zawieszeniem i skokiem ponad 160 mm zostały zbudowane z myślą wyścigach zjazdowych zjazdowych (DH) i freerideowych (FR).

Rowery zjazdowe mają jeden cel, jak najszybciej zjechać ze szczytu na sam dół. Uzbrojone w wyjątkowo wytrzymałe komponenty, w tym 26-calowe koła, widelec z potrójnym zaciskiem o dużym skoku, amortyzatory sprężynowe i mocne powiększone hamulce tarczowe. Rowery tego typu nie nadają się do podjeżdżania pod górę, ale ich konikiem są korzenie i rock gardeny, które tworzą typowy tor zjazdowy. Z powrotem na górę najczęściej wjeżdżają kolejką. Ich waga najczęściej wynosi ponad 18 kg.

Rower MTB typu hardtail

Hardtaile mają radzić sobie w trudnym terenie bez amortyzacji tylnego zawieszenia. Są najczęściej wybierane przez codziennych rowerzystów, amatorów MTB, a także przez zawodowców do wyścigów o dużej liczbie przewyższeń, ale o łatwym charakterze trasy.

Istnieje wiele różnych typów rowerów typu hardtail, niektóre zaprojektowane jako wszechstronne, a inne przeznaczone do wyczynowej jazdy. Geometria, wytrzymałość, skok zawieszenia i komponenty będą się różnić w zależności od tego, do jakiego rodzaju jazdy dany model jest przeznaczony. Rowery typu hardtail do codziennego użytku będą wyposażone w lekką, aluminiową ramę. Jeżeli rower ma służyć do ścigania się, to użytkownik będzie celował w ramę karbonową. Taka konstrukcja dodatkowo pochłania drgania dzięki swojemu materiałowi.

Rower fitness - na jakie drogi, dla kogo?

Rower fitness - na jakie drogi, dla kogo?
Klaudyna

Poznaj bliżej rowery fitness i dowiedz się, czy konstrukcja o tym charakterze spełni Twoje oczekiwania.

Czytaj więcej

Bikepacking - jaki rower wybrać i w co się wyposażyć?

Bikepacking - jaki rower wybrać i w co się wyposażyć?
Klaudyna

Chcesz w tym sezonie zacząć swoją przygodę z bikepackingiem? Podpowiadamy, co może Ci się przydać.

Czytaj więcej

Scott 2024 – nowości w naszym sklepie

Scott 2024 – nowości w naszym sklepie
Klaudyna

Sprawdźmy, co w sezonie 2024 znajdziemy w ofercie marki Scott. Przedstawiamy modele klasyczne i elektryczne.

Czytaj więcej

Przegląd roweru w Wysepce – rozmowa z naszymi ekspertami

Przegląd roweru w Wysepce – rozmowa z naszymi ekspertami
Zespół Wysepki

Ile trwa przegląd roweru? Jak samodzielnie dbać o swój rower? Na te i inne pytania odpowiadają nasi mechanicy rowerowi.

Czytaj więcej
Tagi: rower górski, rower z pełnym zawieszeniem, rower hardtail

check Produkt dodany do porównania.

check Produkt dodany do listy życzeń

Loading...