- 2 polubień
- 5149 odwiedzin
- Rowery elektryczne
Rowery elektryczne nadal potrafią budzić kontrowersje, szczególnie pośród zapaleńców rowerowych, ale mimo to stają się coraz bardziej popularne. Codzienny dojazd do pracy w korkach, czy spóźniająca się komunikacja miejska to nic fajnego, a dzięki rowerowi stajemy się niezależni i jeździmy gdzie i kiedy chcemy. Mając wspomaganie dojedziemy do pracy z przyjemnością i bez mocniejszego wysiłku. Ale czym dokładnie jest rower elektryczny i czy trzeba nim pedałować, by jechać? Postaramy się wszystko wyjaśnić w tym wpisie.
Co to jest rower elektryczny?
Rower elektryczny, w przeciwieństwie do klasycznego roweru, jest wspomagany silnikiem. Mimo, że posiada on silnik, nadal trzeba pedałować, ponieważ jego zadaniem jest wyłącznie wspieranie kolarza. Gdy tylko „odpalimy” rower, możemy w pełni korzystać z jego możliwości. Po rozpoczęciu pedałowania wspomaganie automatycznie się włączy i odczujemy, że jedzie nam się lżej i szybciej.
W zależności od modelu i mocy silnika, rowery elektryczne posiadają różne tryby wspomagania jazdy. Silnik może wspomagać pedałowanie jedynie delikatnie, albo mocniej, przez co będziemy zużywać mniej swojej energii, ale niestety szybciej zużyjemy baterię roweru.
Tutaj również, w zależności od baterii i wykorzystywanych trybów wspomagania, a także ukształtowania terenu, bateria będzie starczała nam na dłużej lub krócej. Przy intensywnym trybie wspomagania i podczas jazdy po pagórkowatym terenie, bateria starczy nam na krótszy czas, niż w przypadku jazdy po mieście, np. do pracy.
Rowerem elektrycznym można również jeździć bez wspomagania, ale należy pamiętać, że będzie on cięższy niż klasyczny rower, głównie przez baterię i silnik. Dlatego warto kontrolować zużycie baterii, bo gdy rozładuje nam się gdzieś w górzystym terenie, będziemy musieli zużyć więcej siły, podjeżdżając nim pod górkę bez wspomagania. Dla osoby bez dobrej kondycji fizycznej może być to sporym wyzwaniem.
Silnik w rowerze
Rower elektryczny wspomaga do 25 km/h, a silnik może posiadać moc nominalną do maksymalnie 250W. Taka prędkość i moc jest uregulowana przepisami w Unii Europejskiej. Po osiągnięciu limitu mocy wspomagania, silnik wyłącza się i musimy korzystać tylko z siły naszych nóg.
W e-rowerach można wyróżnić trzy rodzaje umiejscowienia silników:
Silnik w przedniej piaście – najczęściej montowany jest on w rowerach miejskich o prostej budowie, a na bagażniku zamontowany jest akumulator, aby zrównoważyć wagę. Zazwyczaj rowery z tego typu silnikiem są tańsze od pozostałych.
Silnik zamontowany centralnie – najbardziej uniwersalny ze wszystkich silników. Dzięki centralnemu montowaniu środek ciężkości jest w środku konstrukcji jednośladu, co daje najlepsze właściwości jezdne. W takich modelach spotkamy się z akumulatorem umieszczonym na ramie lub w jej wnętrzu.
Silnik w tylnej piaście – ośrodek ciężkości przeniesiony jest na tył sprzętu, co zapewni lepszą przyczepność. Uczucie przy jeździe z takim silnikiem jest takie, jakby ktoś nas lekko popychał do przodu, pomagając nam jechać.
Akumulator w rowerze elektrycznym
Żywotność baterii oblicza się średnio na 500-700 ładowań i najczęściej używanym typem akumulatorów są litowo-jonowe. Po tym czasie baterię należy wymienić na nową, bo jej moc będzie spadać wraz z użytkowaniem. To od pojemności baterii zależy, ile możemy przejechać kilometrów na jednym ładowaniu.
Kontroler i ekran LED
Dzięki kontrolerowi mamy możliwość zmieniania mocy wspomagania w rowerze. Ekran LED pokazuje nam najważniejsze wartości, takie jak: poziom naładowania baterii, aktualne przełożenie, na którym jedziemy, prędkość itp.
Typy rowerów elektrycznych
Rowery elektryczne trekkingowe/crossowe
Najbardziej uniwersalne propozycje. Wyposażone w bagażnik oraz błotniki, dzięki czemu nadają się na wycieczki rowerowe na dłuższym dystansie poza miastem, jak i do codziennego użytkowania, np. dojazdów na zakupy. Silnik zazwyczaj zamontowany mają w tylnej piaście lub centralnie oraz posiadają koła 28 cali.
Rower elektryczny trekkingowy SPECIALIZED Turbo Vado SL 4.0 ST
- Napęd: 1x10
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED SL 1.1 - 35Nm
- Pojemność baterii: 320Wh
Rower elektryczny trekkingowy SPECIALIZED Turbo Vado 4.0
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0 - 70Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny trekkingowy UNIBIKE Energy GTS
- Napęd: 5
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SHIMANO STEPS E6100 - 60Nm
- Pojemność baterii: 630Wh
Rower elektryczny trekkingowy SCOTT Sub Active eRide 10 Men
- Napęd: 1x9
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: BOSCH Active Line Plus - 50Nm
- Pojemność baterii: 500Wh
Rower elektryczny trekkingowy BERGAMONT E-Horizon Sport 6 Lady
- Napęd: 1x10
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: Bosch Performance CX BES3
- Pojemność baterii: 625Wh
Górskie rowery elektryczne MTB
Taki rower świetnie sprawdzi się na pagórkowatym i problematycznym terenie ze stromymi podjazdami. Silnik mają zamontowany centralnie i posiadają specjalistycznie ukształtowaną, sportową ramę. Koła mają 27,5 cali lub 29 cali, możemy się także spotkać z tymi dwoma rozmiarami w jednym rowerze (29” z przodu i 27,5” z tyłu) - jest to typ nazywany „mullet”.
Rower elektryczny górski SPECIALIZED Turbo Levo Comp Carbon
- Napęd: 1x12
- Rozmiar kół: 27,5"/29"
- Materiał: Carbon
- Silnik: SPECIALIZED 2.2 - 90Nm
- Pojemność baterii: 700Wh
Rower elektryczny górski BERGAMONT E-Revox Premium Pro FMN EQ
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: Bosch Performance CX BES3
- Pojemność baterii: 750Wh
Rower elektryczny górski SPECIALIZED Turbo Tero 4.0
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0 - 70Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny górski SPECIALIZED Turbo Tero 3.0 ST
- Napęd: 1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0E - 50Nm
- Pojemność baterii: 530Wh
Rower elektryczny górski SPECIALIZED Turbo Tero X 6.0
- Napęd: 1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.2 - 90Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny górski SPECIALIZED Turbo Tero 3.0
- Napęd: 1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0E - 50Nm
- Pojemność baterii: 530Wh
Rower elektryczny górski SPECIALIZED Turbo Levo Comp Alloy
- Napęd: 1x12
- Rozmiar kół: 27,5"/29"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.2 - 90Nm
- Pojemność baterii: 700Wh
Rowery elektryczne miejskie
Typowe rowery do poruszania się po mieście. Dojazd do pracy czy do sklepu e-rowerem to sama przyjemność. W swoim wyposażeniu zazwyczaj mają bagażnik, do którego można przyczepić sakwy i z łatwością przewozić rzeczy do pracy. Niektóre modele posiadają w zestawie przedni kosz, który można wykorzystać na drobne zakupy. Pozycja na miejskich rowerach będzie bardziej wyprostowana, dzięki czemu pokonywanie miejskich kilometrów jest komfortowe. Tego typu rowery występują również w wersji składanej, jako popularny składak. Z łatwością, gdy np. zaskoczy nas mocny deszcz, możemy taki rower złożyć i bez problemów wrócić komunikacją miejską.
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como SL 4.0
- Napęd: 1x5
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED SL 1.1 - 35Nm
- Pojemność baterii: 320Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 3.0 IGH
- Napęd: 1
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0E - 50Nm
- Pojemność baterii: 530Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 4.0
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0 - 70Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 3.0
- Napęd: 1x9
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0E - 50Nm
- Pojemność baterii: 530Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 4.0
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0 - 70Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 5.0
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.2 - 90Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny miejski MULTICYCLE Solo EMI
- Napęd: 1x7
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: Shimano STEPS E5000
- Pojemność baterii: 418Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 4.0
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0 - 70Nm
- Pojemność baterii: 710Wh
Rower elektryczny miejski KROSS Trans Hybrid 6.0 M
- Napęd: 1x10
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SHIMANO E6110 - 60Nm
- Pojemność baterii: 630Wh
Rower elektryczny miejski SPECIALIZED Turbo Como 3.0
- Napęd: 1x9
- Rozmiar kół: 28"
- Materiał: Aluminium
- Silnik: SPECIALIZED 2.0E - 50Nm
- Pojemność baterii: 530Wh
Rowery elektryczne szosowe/gravel
Tego typu rowery również występują ze wspomaganiem. Rower szosowy jest lekki i łatwo na nim osiągnąć prędkość 25 kilometrów na godzinę, ale dla osób o słabszej kondycji fizycznej, na pagórkowatym terenie może się sprawdzić. E-gravelem można jeździć po leśnych utwardzonych ścieżkach, więc wspomaganie może być przydatne, zwłaszcza gdy nasze trasy mają dużo wzniesień.
Rower elektryczny gravelowy SCOTT Solace Gravel eRide 30
- Napęd: 1x11
- Rozmiar kół: 700C
- Materiał: Carbon
- Silnik: TQ HPR50 Mid Motor drive 50Nm max Torque / EU: 25kmh / US: 28mph
- Pojemność baterii: 360Wh
Rower elektryczny - dla kogo?
E-rowery są praktycznie dla każdego. Świetnie sprawdzą się dla osób starszych, które np. już nie mają na tyle siły, a chciałyby się szybciej przemieszczać, bądź wybrać na przejażdżkę z rodziną. Rowery ze wspomaganiem będą również dobrym wyborem dla osób dojeżdżających do pracy. Dzięki wspomaganiu nie zmęczą się aż tak, jakby jechali rowerem tradycyjnym. Dla osób lubiących zjeżdżać z górek, a niekoniecznie wjeżdżać - dzięki wspomaganiu będą mogli szybciej i łatwiej wjechać, aby znowu cieszyć się zjazdem.
W bardzo bogatej obecnie ofercie rowerów elektrycznych każdy znajdzie coś dla siebie. Modele o różnych charakterach, przeznaczeniu i osprzęcie skierowane są do użytkowników o rozmaitych wymaganiach i oczekiwaniach. Warto przyjrzeć się im bliżej i zapewnić sobie większą wygodę codziennego poruszania się na dwóch kółkach.
Jak dbać o akumulator w rowerze elektrycznym?
Poznaj wskazówki, które pomogą Ci zachować akumulator roweru elektrycznego w dobrej kondycji.
Jaki jest koszt roweru elektrycznego w codziennej eksploatacji?
Szczegółowe zestawienie tego, jakich kosztów możesz się spodziewać po zakupie roweru elektrycznego.
Jaki rower elektryczny marki Specialized?
Przybliżamy serie rowerów elektrycznych Specialized - dowiedz się jak wybrać najlepiej dopasowany do swoich potrzeb.
Rower elektryczny - co to jest?
Czym charakteryzuje się rower elektryczny i jakie znajdziemy w nim dodatkowe elementy? Sprawdź nasz artykuł o podstawowych elementach rowerów elektrycznych.