Zadzwoń teraz 585223580

Zamknij (x)

Rowery elektryczne nadal budzą kontrowersję, szczególnie pośród zapaleńców rowerowych, ale mimo to stają się coraz popularniejsze. Codzienny dojazd do pracy w korkach, czy spóźniona komunikacja miejska to nic fajnego, a dzięki rowerowi stajemy się niezależni i jeździmy, gdzie chcemy. Mając wspomaganie, z przyjemnością dojedziemy do pracy bez mocniejszego wysiłku. Ale czym dokładnie jest rower elektryczny i czy trzeba nim pedałować, by jechać? Postaramy się wszystko wyjaśnić w tym wpisie.

Co to jest rower elektryczny?

Rower elektryczny w przeciwieństwie do klasycznego roweru jest wspomagany silnikiem. Mimo że posiada on silnik, nadal trzeba pedałować, ponieważ tylko wspomaga on jazdę. Wystarczy włączyć rower przyciskiem i można zacząć z niego korzystać. Gdy zaczniemy pedałować, wspomaganie automatycznie się włączy i odczujemy, że jedzie nam się lżej i szybciej.

W zależności od modelu i mocy silnika rowery posiadają różne tryby wspomagania jazdy. Silnik może delikatnie wspomagać pedałowanie, albo mocniej, przez co będziemy zużywać mniej swojej energii, ale niestety szybciej zużyjemy baterię roweru.

Tutaj również w zależności od baterii i wykorzystywanych trybów wspomagania, a także w zależności od ukształtowania terenu bateria będzie starczała nam na dłużej lub krócej. Przy intensywnym trybie wspomagania i jazdy w pagórkowatym terenie, bateria starczy nam na krótszy czas, niż w przypadku jazdy po mieście np. do pracy.

Rowerem elektrycznym można również jeździć bez wspomagania, ale należy pamiętać, że będzie on cięższy niż klasyczny rower, głównie przez baterię i silnik. Dlatego warto kontrolować zużycie baterii, bo gdy rozładuje nam się gdzieś w górzystym terenie, to będziemy musieli zużyć więcej siły, podjeżdżając nim pod górkę bez wspomagania. Dla osoby bez dobrej kondycji fizycznej może być to wyzwaniem.

Silnik w rowerze

Rower elektryczny wspomaga do 25 km/h, a silnik może posiadać moc do maksymalnie 250W. Taka prędkość i moc jest uregulowana przepisami w Unii Europejskiej. Po osiągnięciu limitu mocy wspomagania, silnik wyłącza się i musimy korzystać tylko z siły naszych nóg. 

W e-rowerach można wyróżnić trzy rodzaje umiejscowienia silników:

- Silnik w przedniej piaście – najczęściej montowany jest on w rowerach miejskich o prostej budowie, a na bagażniku zamontowany jest akumulator, aby zrównoważyć wagę. Zazwyczaj rowery z tego typu silnikiem są tańsze od pozostałych.

Silnik zamontowany centralnie – najbardziej uniwersalny ze wszystkich silników. Dzięki centralnemu montowaniu ośrodek ciężkości jest na środku.

Silnik w tylnej piaście – ośrodek ciężkości przeniesiony jest na tył sprzętu, co zapewni lepszą przyczepność

Bateria

Żywotność baterii oblicza się średnio na 500-700 ładowań i najczęściej używaną jest litowo-jonowa. Po tym czasie baterię należy wymienić na nową, bo jej moc będzie spadać wraz z użytkowaniem. To od pojemności baterii zależy, ile możemy przejechać kilometrów na jednym ładowaniu.

Kontroler i ekran LED

Dzięki kontrolerowi mamy możliwość zmieniania mocy wspomagania w rowerze. Ekran LED pokazuje nam najważniejsze wartości takie jak: poziom naładowania baterii, aktualne przełożenie, na którym jedziemy, prędkość itp.

Typy rowerów elektrycznych

Rowery elektryczne trekkingowe/crossowe – najbardziej uniwersalny rower. Wyposażony w bagażnik oraz błotniki, dzięki czemu nadaje się na wycieczki rowerowe na dłuższym dystansie poza miastem jak i do codziennego użytkowania np. dojazd na zakupy. Silnik zazwyczaj zamontowany mają w tylnej piaście lub centralnie oraz posiadają koła 28 cali.

Górskie rowery elektryczne MTB – rower świetnie sprawdzi się na pagórkowatym i problematycznym terenie ze stromymi podjazdami. Silnik mają zamontowany centralnie i posiadają specjalistycznie ukształtowaną sportową ramę. Koła mają 27,5 cali lub 29 cali, a jeżeli mamy oba rozmiary w jednym rowerze to jest to typ nazywany „mullet”.

Rowery elektryczne miejskie – typowe rowery do poruszanie się po mieście. Dojazd do pracy czy do sklepu e-rowerem to sama przyjemność. W swoim wyposażeniu zazwyczaj mają bagażnik, do którego można przyczepić sakwy i z łatwością przewozić rzeczy do pracy. Niektóre modele posiadają w zestawie przedni kosz, który można wykorzystać na drobne zakupy. Pozycja na miejskich rowerach będzie bardziej wyprostowana, przez co komfortowo można pokonywać miejskie kilometry. Tego typu rowery występują również w wersji składanej, jako popularny składak. Z łatwością gdy np. zaskoczy nas mocny deszcz, możemy taki rower złożyć i bez problemów wrócić komunikacją miejską.

Rowery elektryczne szosowe/gravel – tego typu rowery również występują ze wspomaganiem. Rower szosowy jest lekki i łatwo jest osiągnąć prędkość 25 kilometrów na godzinę, ale dla osób o mniejszej kondycji fizycznej, na pagórkowatym terenie może się sprawdzić. E-gravelem można jeździć po leśnych utwardzonych ścieżkach, więc wspomaganie może być przydatne

Rower elektryczny dla kogo?

E-rowery są praktycznie dla każdego. Świetnie sprawdzą się dla osób starszych, które np. już nie mają na tyle siły, a chciałyby się szybciej przemieszczać, bądź wybrać na przejażdżkę z rodziną. Rowery ze wspomaganiem będą również dobrym wyborem dla osób dojeżdżających do pracy. Dzięki wspomaganiu nie zmęczą się aż tak, jakby jechali rowerem tradycyjnym. Dla osób lubiących zjeżdżać z górek, a niekoniecznie wjeżdżać. Dzięki wspomaganiu będą mogli szybciej i łatwiej wjechać, aby znowu cieszyć się zjazdem.

Każdy znajdzie coś dla siebie pośród rowerów elektrycznych i najbardziej dopasowanym do jego stylu jazdy i preferencji. Bo najważniejsze to mieć radość z jazdy na rowerze.

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa Politykę prywatności