Zadzwoń teraz 585223580

Zamknij (x)

W wielkim skrócie gravel to szosa z szerszymi oponami, dzięki którym możemy pokonywać drogi szutrowe, utwardzone ścieżki leśnie czy polne drogi. Główne ich zastosowanie to wyprawy bikepackingowe (z torbami, sakwami). 

Rama gravelowa

Gravel różni się od roweru szosowego geometrią ramy. Przede wszystkim w ramie gravelowej jest wydłużony tylny trojkąt, który ma za zadanie bardziej stabilizować rower w nierównym terenie. Tylny widelec, jak i przedni jest szerszy po to, aby pomieścić szerszą oponę, bardziej terenową.

W ramie zostały umieszczone otwory do montażu koszyka na bidon, tak jak jest to w każdym rowerze, ale w ramie gravelowej jest ich znacznie więcej, a ilość jest zależna od modelu danego producenta. Najczęściej otworzy są umieszczane również na przednim widelcu, po obu stronach, dzięki czemu możemy przymocować sakwę bikepackingowa, która ma takie same wejścia jak koszyk na bidon, a zastosowany rozstaw otworów mocujących jest standardowy we wszystkich rowerach niezależnie od producenta.

Dodatkowo znajdziemy również otwory do mocowania bagażnika czy błotników.

Dzięki kierownicy typu baranek, możemy zmieniać pozycję i chwyt, co przełoży się na wygodne i komfortowe pokonywanie długiej trasy. Do rowerów typu gravel została stworzona kierownica typu flare, co oznacza wygięcie dolnych części kierownicy na zewnątrz. Została ona skonstruowana w ten sposób, aby poprawić chwyt, gdy jeździmy w terenie. Wszystko zależy od naszych preferencji, która z kierownic flare, czy szosowa lepiej się sprawdzi.

Kierownica szosowa

Kierownica gravelowa

Napęd gravelowy

W rowerach tego typu możemy najczęściej spotkać osprzęt szosowy lub gravelowy oraz dwa lub jeden blat z przodu. Wybór odpowiedniego osprzętu zależy od stylu jazdy, terenu w którym najczęściej jeździmy oraz mocy naszej nogi.

Osprzęt szosowy będzie miał twardsze przełożenia na których pojedziemy mocniej i szybciej, najlepiej sprawdzi się on na płaskich trasach, ponieważ w terenie czy pod stromy podjazd może nam zabraknąć lżejszych przełożeń. Minusem w grupie szosowej jest brak sprzęgła w tylnej przerzutce, przez co na nierównościach łańcuch będzie „skakał” i obijał nam ramę.

Osprzęt gravelowy będzie bardziej uniwersalny dla każdego i będzie odpowiedni do jazdy w terenie, po nierównościach, dzięki sprzęgle w tylnej przerzutce. Jeżeli ktoś wie, że będzie jeździł po bardziej płaskich terenach, a nawet po szosie to warto rozważyć wybór dwóch blatów z przodu, a jeżeli ktoś potrzebuje gravela do bardziej sportowej jazdy w terenie pagórkowatym, gdzie często zmieniamy przełożenia to warto aby rozważył zakupu jednego blatu z przodu.

Opony gravelowe

Tutaj również wszystko zależy od tego gdzie jeździmy, po jakim terenie i w jakich warunkach. Szerokość opon do graveli zaczyna się od 35mm, a najpopularniejszą szerokością jest 40mm-42mm. Chociaż gravele są przystosowane do szerszych opon niż szosowe to warto sprawdzić prześwit w widelcu przed zakupem szerszej opony, czy na pewno się tam zmieści.

Szerokość, szerokością, ale ważny jest bieżnik, który występuje na oponie. Bieżniki możemy podzielić na parę grup:

- gładkie, na szosę

- uniwersalne, z drobną i równo rozmieszczoną kosteczką, sprawdzą się na szosie i na lekkich szutrach

- semi-slick, opona z gładkim paskiem na środku i kostkami bieżnika po bokach

- terenowe, z grubszymi i wyższymi kostkami bieżnika, rzadziej rozmieszczone

Szosowe

Uniwersalne

Semi-slick

Terenowa

Oczywiście jeżeli chcemy jeździć tylko po szosie raz na jakiś czas to możemy śmiało założyć opony typowo szosowe, więc warto mieć dwa komplety opon. Opony typu semi-slick można używać na dwa sposoby, jeżeli będziemy jeździli więcej np. po mieście to poprzez podniesienie ciśnienia w oponach, gładki środkowy pasek uwypukli się, co przyda się na gładkich powierzchniach. Jeżeli planujemy wybrać się na drogę bardziej szutrową, to możemy obniżyć ciśnienie w oponie, przez co boczny terenowy bieżnik będzie łapał przyczepność.

Mając gravela możemy dostosować go do swoich preferencji. Jeżeli chcemy jeździć dużo w terenie i na szutrach to wybierzemy opony z konkretnym bieżnikiem, jeżeli planujemy wyjechać nim na szosę to wstawimy opony szosowe, aby można było jechać szybciej. Na weekendową wycieczkę planujemy wziąć śpiwór? Nie ma problemu, wystarczy zamontować odpowiednie torby bikepackingowe. Rower gravelowy jest tak uniwersalny, że każdy przystosuje go do siebie i swojego ulubionego stylu jazdy, dlatego cieszy się tak ogromną popularnością.

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa Politykę prywatności