Rower gravelowy - co to jest?

Rower gravelowy - co to jest? Fot. Specialized

Rowery gravel to konstrukcje bardzo zbliżone do obecnych od lat na rynku rowerowym modeli szosowych. Jedną z zastosowanych w nich zmianą są jednak szersze, bardziej przyczepne opony. Dzięki nim właśnie możemy wygodnie pokonywać trasy szutrowe, jak i polne i leśne ścieżki. Rowery gravelowe są świetną propozycją dla miłośników lekkich, zwinnych konstrukcji, doskonale sprawdzą się w czasie treningów na trudniejszych trasach, jak i w bikepackingu. W tym tekście przybliżamy konstrukcję rowerów gravel i to, co wyróżnia je od modeli szosowych.

Ramy rowerów gravel

Takie modele różnią się od rowerów szosowych geometrią ramy. Przede wszystkim, w ramie gravelowej jest wydłużony tylny trójkąt, który ma za zadanie bardziej stabilizować rower na nierównym terenie. Zarówno tylny, jak i przedni widelec jest szerszy, by bez problemu zmieścić bardziej terenową, szerszą oponę.

W ramie zostały umieszczone otwory do montażu koszyka na bidon, tak jak jest to w każdym rowerze, ale w ramie gravelowej jest ich znacznie więcej, a ilość jest zależna od danego modelu. Najczęściej otwory są umieszczane również na przednim widelcu, po jego obu stronach, dzięki czemu możemy przymocować sakwę bikepackingową, która ma takie same wejścia jak koszyk na bidon. Zastosowany rozstaw otworów mocujących jest standardowy we wszystkich rowerach, niezależnie od producenta.

Dodatkowo znajdziemy również otwory do mocowania bagażnika czy błotników.

Dzięki kierownicy typu baranek, możemy zmieniać pozycję i chwyt, co przełoży się na wygodne i komfortowe pokonywanie długich tras. Do rowerów typu gravel została stworzona kierownica typu flare, co oznacza wygięcie dolnych części kierownicy na zewnątrz. Została ona skonstruowana w ten sposób, aby poprawić chwyt, gdy jeździmy w terenie. Wszystko zależy od naszych preferencji, która z kierownic, flare czy szosowa, lepiej się u nas sprawdzi.

Kierownica szosowa

Kierownica gravelowa

Napęd gravelowy

W rowerach tego typu możemy najczęściej spotkać osprzęt szosowy lub gravelowy, wyposażony w dwa lub jeden blat z przodu. Wybór odpowiedniego osprzętu zależy od stylu jazdy, terenu w którym najczęściej jeździmy oraz mocy naszych nóg.

Osprzęt szosowy będzie miał twardsze przełożenia, na których pojedziemy mocniej i szybciej, najlepiej sprawdzi się on na płaskich trasach. W terenie czy pod stromy podjazd może nam zabraknąć lżejszych przełożeń. Minusem w grupie szosowej jest brak sprzęgła w tylnej przerzutce, przez co na nierównościach łańcuch będzie „skakał” i obijał nam ramę.

Osprzęt gravelowy będzie bardziej uniwersalny dla każdego i odpowiedni do jazdy w terenie, po nierównościach, dzięki zastosowaniu sprzęgła w tylnej przerzutce. Jeżeli ktoś wie, że będzie jeździł po bardziej płaskich terenach, a nawet po szosie, to warto rozważyć wybór dwóch blatów z przodu, a jeżeli ktoś potrzebuje gravela do bardziej sportowej jazdy w terenie pagórkowatym, gdzie często zmieniamy przełożenia, to warto aby rozważył zakupu jednego blatu z przodu.

Opony gravelowe

Tutaj również wszystko zależy od tego gdzie jeździmy, po jakim terenie i w jakich warunkach. Szerokość opon do graveli zaczyna się od 35mm, a najpopularniejszą szerokością jest 40mm-42mm. Chociaż gravele są przystosowane do szerszych opon niż szosowe, to warto sprawdzić prześwit w widelcu przed zakupem szerszej opony, by wiedzieć czy na pewno się tam zmieści.

Niezwykle ważny jest także bieżnik, który występuje na oponie. Bieżniki możemy podzielić na parę grup:

  • gładkie, na szosę,
  • uniwersalne, z drobną i równo rozmieszczoną kosteczką, sprawdzą się na szosie i na lekkich szutrach,
  • semi-slick, opona z gładkim paskiem na środku i kostkami bieżnika po bokach,
  • terenowe, z grubszymi i wyższymi kostkami bieżnika, rzadziej rozmieszczone.

Opona szosowa

Opona uniwersalna

Opona semi-slick

Opona terenowa

Oczywiście, jeżeli chcemy jeździć tylko po szosie raz na jakiś czas, to możemy śmiało założyć opony typowo szosowe, więc warto mieć dwa komplety opon. Opony typu semi-slick można używać na dwa sposoby, jeżeli będziemy jeździli więcej np. po mieście, to poprzez podniesienie ciśnienia w oponach, gładki środkowy pasek uwypukli się, co przyda się na gładkich powierzchniach. Jeżeli planujemy wybrać się na drogę bardziej szutrową, to możemy obniżyć ciśnienie w oponie, przez co boczny terenowy bieżnik będzie łapał przyczepność.

Mając gravela możemy dostosować go do swoich preferencji. Jeżeli chcemy jeździć dużo w terenie i na szutrach, to wybierzemy opony z konkretnym bieżnikiem, jeżeli planujemy wyjechać nim na szosę to wstawimy opony szosowe, aby można było jechać szybciej. Na weekendową wycieczkę planujemy wziąć śpiwór? Nie ma problemu, wystarczy zamontować odpowiednie torby bikepackingowe. Rowery gravel są tak uniwersalne, że każdy przystosuje je do siebie i swojego ulubionego stylu jazdy, dlatego właśnie cieszą się one tak ogromną popularnością.

Rowery Kross 2024 - sprawdzamy nowości polskiego producenta

Rowery Kross 2024 - sprawdzamy nowości polskiego producenta
Klaudyna

Sprawdzamy co w sezonie 2024 zmieniło się w ofercie marki Kross i jakie rowery znajdziemy w tym roku w kolekcji producenta.

Czytaj więcej

Rower fitness - na jakie drogi, dla kogo?

Rower fitness - na jakie drogi, dla kogo?
Klaudyna

Poznaj bliżej rowery fitness i dowiedz się, czy konstrukcja o tym charakterze spełni Twoje oczekiwania.

Czytaj więcej

Jaki rower na komunię?

Jaki rower na komunię?
Karolina Kupczak

Nasze propozycje rowerów, które idealnie sprawdzą się jako prezent komunijny.

Czytaj więcej

Bikepacking - jaki rower wybrać i w co się wyposażyć?

Bikepacking - jaki rower wybrać i w co się wyposażyć?
Klaudyna

Chcesz w tym sezonie zacząć swoją przygodę z bikepackingiem? Podpowiadamy, co może Ci się przydać.

Czytaj więcej
Tagi: rower gravelowy, gravel

check Produkt dodany do porównania.

check Produkt dodany do listy życzeń

Loading...