payu

Raty Santander

Wybierając rower, musimy odpowiedzieć sobie na bardzo istotne pytanie: gdzie będziemy jeździć, jakie jest główne przeznaczenie naszego roweru? Czy jest to miasto - utwardzone drogi i ścieżki rowerowe, wyznaczone szlaki leśne czy może trudny teren z licznymi wzniesieniami i przeszkodami.

 

Jeżeli…

 

a)    Planujesz głównie jeździć w mieście i od czasu do czasu podmiejskim asfaltem lub drogami gruntowymi na krótkich dystansach - dobrym wyborem będzie rower miejski.

 

Rower miejski – najlepiej sprawdza się oczywiście w mieście, czyli w terenie płaskim, na utwardzonych drogach. Bardzo istotna jest tutaj komfortowa, wyprostowana pozycja, która umożliwia nam obserwację otoczenia. Rowery miejskie wyposażone są zwykle w błotniki, koszyk lub bagażnik na zakupy, dzwonek i oświetlenie niezbędne do bezpiecznej jazdy po zmroku.

Jeżeli zależy Ci na tym, żeby rower był lekki i niewielkich rozmiarów, wybierz rower składany. Można go bez problemu złożyć i schować do bagażnika samochodu, do szafy czy pod biurkiem w pracy lub wejść z nim do środków komunikacji miejskiej.

 

b)    Zazwyczaj będziesz pokonywać długie dystanse poza miastem, na drogach gruntowych i asfaltowych, a czasami wybierzesz miejskie dojazdy i leśne ścieżki – idealny dla Ciebie będzie rower trekkingowy lub crossowy.

 

Trekkingi to rowery przeznaczone na dłuższe wycieczki rowerowe. Od rowerów miejskich różnią się geometrią ramy. Pozycja rowerzysty jest bardziej pochylona, ale wciąż niemal wyprostowana co pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Większe i smuklejsze koła o rozmiarze 28” łatwiej pokonują nierówności. Rowery trekkingowe również wyposażone są w błotniki, oświetlenie, wygodne siodła oraz w bagażniki.

 

Rowery crossowe są uboższe w wyposażenie dodatkowe i posiadają bardziej sportową geometrię.

 

c)    Zamierzasz często jeździć szlakami turystycznymi i w lesie – do jazdy w terenie najlepszy będzie rower górski.

 

Rowery górskie (MTB) stworzone są do jazdy w terenie. Ważna jest tu pochylona pozycja na rowerze pozwalająca  balansować ciałem na wybojach i zakrętach. Na podjazdach przydaje się też duża liczba biegów, a przy zjazdach - solidne hamulce. Rower musi być lekki i wyposażony w osprzęt oraz opony zdolne znieść piach, błoto i kamienie. Rowery górskie wyposażone są zwykle w amortyzator, ale nie posiadają błotników, bagażnika i innych akcesoriów.

Jeżeli szukasz ekstremalnych doznań – rozważ zakup roweru do dirtu (do skakania). W tego typu rowerach nie ma przerzutek, a często nawet przedniego hamulca. Mają za to bardzo mocne, wytrzymale koła i wzmocnione ramy.

 

 

d)    Chcesz poruszać się w szybkim tempie wyłącznie po drogach asfaltowych – wybierz rower szosowy.

 

Rowery szosowe charakteryzuje krótka rama, koła 28”, bardzo wąskie opony o gładkim bieżniku i charakterystyczna gięta w kierunku ziemi kierownica. Pozycja rowerzysty jest mocno pochylona. Konstrukcja roweru szosowego podporządkowana jest osiąganiu jak największych prędkości, pozwala na gwałtowne przyśpieszanie, ale wiąże się przeważnie z mniejszym komfortem jazdy.