Czy warto przejść na opony w systemie tubeless?

Poznaj cechy plecaków na rower

Fot. Schwalbe

System bezdętkowy cieszy się coraz większą popularnością i wielu kolarzy zaczyna rozważać zastosowanie go w swoim jednośladzie. Opony gotowe do zastosowania bezdętkowego znajdziemy obecnie w wielu jednośladach, dzięki czemu przejście na tubeless jest jeszcze łatwiejsze już po zakupie roweru. Sprawdźmy więc, czym jest system tubeless, jakie są jego zalety i wady i jak na niego przejść.

Czym jest system Tubeless?

Tubeless, czyli inaczej system bezdętkowy to połączenie opon z obręczami pomijając dętkę. W tym systemie musimy posiadać przystosowane do niego obręcze i opony tubeless ready, które połączą się ze sobą bez konieczności stosowania dętki.

W systemie tubeless zamiast dodatkowej warstwy gumy stosujemy specjalne "mleko" czyli płyn do opon bezdętkowych. Pomaga nam ono uszczelnić połączenie obręczy z oponą i sprawia, że drobne uszkodzenia opony są ekspresowo łatane przez płyn.

Czego potrzebujemy do systemu tubeless?

Najważniejsze są oczywiście obręcze i opony z oznaczeniem Tubeless Ready. Możemy się spotkać także ze skrótami: TLR, TLE, TR lub UST - wszystkie oznaczają gotowość opon do zastosowania bezdętkowego, są to nazwy różnych producentów na ten sam system.

Samodzielne zastosowanie systemu bezdętkowego wymaga od nas kilku dodatkowych produktów. Musimy wyposażyć się w specjalną taśmę na obręcz, płyn do opon bezdętkowych oraz wentyle przystosowane do systemu tubeless. Każdy z tych produktów jest bardzo ważny i nie należy go pomijać. Przydatna może okazać się także strzykawka - dzięki niej nabierzemy odpowiednią ilość płynu i uzupełnimy nim opony. "Mleko" w oponach tubeless należy regularnie uzupełniać, dlatego warto już od początku wyposażyć się w większą pojemność tego środka.

Fot. Schwalbe

Fot. Schwalbe

Ważne jest także posiadanie specjalnej pompki umożliwiającej nam błyskawiczne wypełnienie opony powietrzem. Sprawdzi się tu kompresor, pompka z pojemnikiem lub pompka CO2. W internecie znajdziemy także rozmaite rozwiązania, które umożliwią nam stworzenie pompki z pojemnikiem chałupniczymi metodami, więc jeśli mamy dryg do takich rzeczy i chęci, by samodzielnie zrobić wszystko od początku do końca - nic nie stoi na przeszkodzie.

Gdzie sprawdzą się opony bezdętkowe?

Z systemu bezdętkowego korzysta coraz więcej kolarzy o rozmaitych potrzebach i stylach jazdy.

Założenie opon tubeless posłuży zarówno miłośnikom długich wypraw na dwóch kółkach, jak i tym, którzy poszukują dodatkowego komfortu codziennych dojazdów.

Możliwości systemu bezdętkowego docenią także kolarze górscy, którzy często mają styczność z nierównościami, drobnymi kamykami czy ostrymi przedmiotami, które mogą uszkodzić oponę.

Tubeless sprawdzi się w czasie zawodów, umożliwiając poprawę możliwości jednośladu. Podczas pokonywania dłuższych tras doda nam komfortu. Sprawi także, że nasz rower będzie lżejszy i bardziej zwinny na co dzień.

Wady i zalety systemu tubeless

Wśród plusów zastosowania systemu bezdętkowego główną zaletą wymienianą przez użytkowników jest lepsza przyczepność. Jest to znaczne ułatwienie na nierównych drogach, gdzie opony lepiej pochłaniają nierówności. Koła w systemie bezdętkowym są lżejsze, co nieco wpływa na jakość podjazdów. Mamy także możliwość jazdy na niższym ciśnieniu, co zapewnia nam większy komfort jazdy.

Największą zaletą systemu tubeless jest oczywiście samoczynne wypełnianie drobnych przebić i praktyczne uniemożliwienie złapania "snakebite" czyli dwustronnego przebicia opony spowodowanego jej dobiciem do obręczy. Jeżeli więc rzadko mamy do czynienia z miejscami, w których nasza opona może się znacznie uszkodzić, na przykład przez najechanie na większy kawałek szkła, tubeless może być idealnym rozwiązaniem dla nas.

Tubeless posiada jednak także swoje wady, których warto być świadomym przed podjęciem decyzji o konwersji na takie rozwiązanie.

Założenie opon w systemie bezdętkowym jest zdecydowanie procesem pracochłonnym i skierowanym bardziej do miłośników samodzielnych napraw w rowerze. Musimy wykonać sporo pracy i z pewnością nie obędzie się bez śladów płynu do tubeless w rozmaitych miejscach. Możemy w tej kwestii oczywiście zaufać profesjonalistom i oddać rower na konwersję do serwisu rowerowego, jednak dalsze uzupełnianie płynu i ewentualne drobne naprawy często mogą leżeć wyłącznie w naszych rękach.

W przypadku większego uszkodzenia zastosowany środek nie jest w stanie załatać opony, przez co musimy być przygotowani na to, by zawsze w dłuższe wyprawy nadal zabierać ze sobą klasyczną dętkę.

Koło może także w wielu przypadkach zostać pozbawione szczelności, na przykład przy zbyt niskim ciśnieniu. Musimy więc dobrze wyważyć poziom ciśnienia pomiędzy komfortowym, a takim, który może nie służyć naszym oponom.

Wadą jest także konieczność dokupienia niezbędnych rzeczy. Jeżeli w naszym rowerze nie ma obręczy i opon tubeless ready musimy szykować się na poniesienie sporych kosztów, by wprowadzić to rozwiązanie. Dla wielu osób takie koszty mogą przekraczać ewentualne korzyści, jakie można uzyskać z tego systemu.

Dla kogo jest system tubeless?

Rozwiązanie bezdętkowe posłuży w szczególności osobom, które regularnie jeżdżą na rowerze i poszukują dodatkowego komfortu.

Gdy nasz rower ma dłuższe okresy przestoju, znajdujący się w oponach płyn może zastać się w ich dolnej części i zaschnąć, przez co nie będzie już spełniał swojej funkcji.

Fot. Orange Seal

Jeżeli jednak jeździmy regularnie, nie mamy do czynienia z dużymi, ostrymi przedmiotami, a chcemy zdjąć z naszego dwukołowca nieco wagi, z pewnością warto wypróbować ten system. Wiele osób o jego wadach i zaletach najczęściej przekonuje się samodzielnie i poznaje na nowo swój rower w tym zastosowaniu.

Tubeless to rozwiązanie, które może polaryzować. Niektórzy całkowicie pokochają odjęcie wagi ze swojego roweru, nowe możliwości i zwiększony komfort, dla innych konieczność regularnej konserwacji i ewentualna problematyczność przy większym uszkodzeniu mogą przeważyć, by nie zdecydować się na opony bezdętkowe. Jeżeli jednak zastanawiamy się nad takim rozwiązaniem, warto przetestować je samodzielnie i przekonać się na własnym doświadczeniu czy tubeless to rozwiązanie dla nas.

Rowery Kross 2025 - gravelowe nowości w ofercie polskiego producenta

Rowery Kross 2025 - gravelowe nowości w ofercie polskiego producenta
Klaudyna

Co zmieniło się w gravelach marki Kross na sezon 2025? Sprawdź nowości w rodzinie rowerów Esker.

Czytaj więcej

Oferta Specialized dla posiadaczy rowerów MTB full od 2024 roku

Oferta Specialized dla posiadaczy rowerów MTB full od 2024 roku
Klaudyna

Przedstawiamy nowy program wymiany łożysk zawieszenia w rowerach Specialized - sprawdź, czy Twój rower jest zgodny.

Czytaj więcej

Woom Explore - nowość w ofercie lekkich rowerów dla dzieci i młodzieży

Woom Explore - nowość w ofercie lekkich rowerów dla dzieci i młodzieży
Klaudyna

Przedstawiamy nowość w ofercie Woom - model Explore. Poznaj bliżej zmiany jakie wnosi nowa generacja rowerków.

Czytaj więcej

Rower trekkingowy - pojazd na podróże i do miasta - sprawdzamy propozycje sezonu 2024

Rower trekkingowy - pojazd na podróże i do miasta - sprawdzamy propozycje sezonu 2024
Klaudyna

Sprawdzamy jakie rowery trekkingowe znajdziemy w ofercie na sezon 2024 i dlaczego warto je wybrać jako wszechstronny pojazd do miasta i poza nie.

Czytaj więcej

check Produkt dodany do porównania.

check Produkt dodany do listy życzeń

Loading...