Okulary rowerowe – ochrona przed promieniowaniem UV, dodatkowy komfort

Przeciwsłoneczne okulary rowerowe

Fot. Scott

Okulary przeciwsłoneczne są produktem, bez którego wiele z nas nie wyobraża sobie codziennego poruszania się, zwłaszcza w czasie jaśniejszych dni. Na rynku produktów rowerowych i sportowych znajdziemy liczne modele umożliwiające nam dobranie odpowiedniej ochrony do preferencji, kształtu twarzy, jak i warunków, w jakich będziemy jeździć. Poznaj bliżej przeciwsłoneczne okulary rowerowe i ich właściwości, by podjąć dobrą decyzję wybierając model dla siebie.

Konstrukcja okularów na rower

Modele przeznaczone do jazdy na dwóch kółkach wykonywane są z lekkich materiałów, z uwzględnieniem tego, by nie zsuwały się nam one z twarzy podczas jazdy w schylonej pozycji. Zauszniki i noski okularów rowerowych charakteryzują się lepszą przyczepnością i często posiadają możliwość indywidualnego dopasowania do twarzy, dzięki czemu jeszcze lepiej się jej trzymają w czasie jazdy.

Fot. Scott

Okulary przeciwsłoneczne mogą być złożone zarówno z dwóch, jak i jednej, szerokiej, soczewki. Oprawka często uwzględnia możliwość wymiany szybek, dzięki czemu łatwo dopasujemy okulary do aktualnych warunków nasłonecznienia. Wybierając model z wyższej półki często od razu otrzymamy w zestawie kilka wymiennych szybek, przeznaczonych na różne warunki – na przykład jeden komplet na wysokie nasłonecznienie, jeden do jazdy w pochmurne dni i jeden całkowicie bezbarwny do jazdy po zmroku.

S1, S3 – co oznaczają stopnie przypisane do soczewek?

Szybki w okularach przeciwsłonecznych posiadają stopnie przyciemnienia, od których zależy na jakie warunki przeznaczone są dane soczewki. Kupując renomowane produkty dobrych marek mamy pewność, że wyposażamy się w produkt oferujący ochronę przed promieniowaniem UV niezależnie od pogody, jednak to stopień należy dopasować do warunków, w jakich używamy okularów.

S3 - soczewki na duże nasłonecznienie

Szybek z oznaczeniem S3 używamy w jasne, słoneczne dni. Takie modele są wybierane najczęściej, zapewniają komfort i prawidłowe widzenie latem, gdy na zewnątrz razi słońce.

Fot. Uvex

Fot. Uvex

S2 – szybki na nieco gorsze warunki

Soczewki S2 sprawdzają się przy lekkim zachmurzeniu, gdy wciąż słońce sprawia, że jest jasno, jednak chmury powodują, że w modelach S3 jest odrobinę za ciemno i słabiej widzimy otoczenie.

S1 – duże zachmurzenie

Takie modele sprawdzają się w czasie jazdy po lasach, gdy większość czasu znajdujemy się między drzewami i nie dochodzi do nas wiele światła słonecznego. Soczewki S1 będą także zapewniały komfort i bezpieczeństwo podczas dużego zachmurzenia, gdy nie dochodzi do nas słońce.

S0 – jazda po zmroku

Soczewki o oznaczeniu S0 to modele, które mają służyć głównie do mechanicznej ochrony oczu. Zabezpieczamy się za ich pomocą przed wiatrem i owadami, jeżdżąc w ciemnych warunkach przy braku nasłonecznienia.

Istnieją także soczewki oznaczone jako S4, jednak są one rzadkością na rynku. Takie modele skierowane są głównie do sportowców wysokogórskich, którzy narażeni są na bardzo wysoki poziom jasności, związanej zarówno ze słońcem, jak i jego odbiciem od śniegu czy lodu. Na co dzień nie sprawdzą się one tak dobrze ze względu na bardzo niską przepuszczalność światła.

Okulary fotochromatyczne – przystosowane do różnych warunków

Alternatywą dla osób, które nie chcą się przejmować zmianą soczewek zależnie od panującego oświetlenia są okulary rowerowe z soczewką fotochromatyczną. Takie szybki wyposażone są w technologię, która zależnie od warunków przyciemnia lub rozjaśnia soczewkę.

Przeciwsłoneczne okulary fotochromatyczne mogą obejmować pełen zakres ochrony, od S1 do S3 lub tylko część zakresu – S2 do S3 lub S1 do S2. Zależnie od tego, jaki model wybierzemy, w tak wielu warunkach będziemy mogli jeździć bez ograniczeń.

Należy mieć jednak na względzie to, że technologia fotochromowa, choć już dość dobrze rozwinięta, nie jest czymś co działa ekspresowo. Soczewki przyciemniają się w mgnieniu oka, jednak ich rozjaśnianie zajmuje nieco dłużej, co może nie sprawdzić się u osób, które wymagają możliwości błyskawicznej reakcji i muszą być bez przerwy całkowicie skupione na drodze.

Inne technologie stosowane w okularach rowerowych

Soczewki okularów przeciwsłonecznych mogą być wyposażone w dodatkowe technologie, dzięki którym widzenie będzie jeszcze lepsze. Rozwiązania te poprawiają komfort noszenia okularów w rozmaitych warunkach.

Fot. Uvex

Polaryzacja

Stosowana w soczewkach polaryzacja ma za zadanie zredukować oślepiające odblaski. W praktyce oznacza to, że nie będzie oślepiało nas nie tylko słońce, ale także jego promienie odbite od różnych błyszczących powierzchni. Słońce może odbijać się od kałuży, szyb samochodów i budynków, jak i zimą od śniegu. Polaryzacja jest więc bardzo przydatna w okularach rowerowych, bo dzięki jej zastosowaniu jesteśmy mniej narażeni na chwilowe oślepienie i gorszą wizję.

Kontrast przystosowany do uprawianego sportu

Topowi producenci okularów przeciwsłonecznych dbają nie tylko o ochronę naszego wzroku przed promieniowaniem UV. Marki takie jak Oakley w swojej ofercie posiadają szkła dopasowane kontrastem do różnych sportów, w tym do jazdy na rowerze. Tu dodatkowo znajdziemy podział na modele skierowane do kolarzy szosowych, jak i osób jeżdżących na MTB.

Soczewki zaprojektowane są tak, by poprawiać kontrast istotnych szczegółów, co umożliwia nam szybszą reakcję na potencjalne niebezpieczeństwo i lepsze widzenie otoczenia. W szkłach do jazdy po lasach lepiej będziemy widzieli zieleń i brąz, dzięki czemu łatwiej zauważymy na przykład gałąź odbitą od poprzedzającej nas osoby. Modele na szosę podkreślą nasze otoczenie, dzięki czemu łatwiej zauważymy ubytki w drodze. Zwiększony kontrast, dobrze dopasowany do uprawianego sportu, bywa niezwykle przydatny i może nam pomóc w pokonywaniu kilometrów.

Powłoka zapobiegająca parowaniu

Gdy jeździmy w trudniejszych warunkach, przy wysokiej wilgotności czy niższych temperaturach, nasze soczewki mogą parować. Jest to wynikiem różnicy temperatur, ciepło od twarzy, wzmocnione wysiłkiem fizycznym, połączone z chłodem napierającym na soczewkę sprawi, że ta zajdzie parą. Powłoka zapobiegająca zaparowaniu soczewki, często widniejąca pod angielską nazwą anti-fog zapewnia przejrzystość soczewek bez przerwy.

Fot. Scott

Wentylacja

Podobnie jak powyższa powłoka, wentylacja w okularach na rower ma na celu zapobieganie zaparowaniu, jak i zapewnienie nam większego komfortu. Wysokiej jakości przeciwsłoneczne okulary rowerowe posiadają wentylację, która jest delikatna dla oczu, nie powoduje podrażnień, a stale doprowadza świeże powietrze do naszej twarzy.

Dlaczego warto stosować okulary na rower?

Noszenie tego akcesorium chroni nas nie tylko przed uszkodzeniem wzroku od promieniowania UV. Jest to także bardzo dobry sposób na zabezpieczenie przed urazami mechanicznymi. W czasie jazdy mamy do czynienia z owadami, drobnym piaskiem, jak i gałązkami lecącymi w kierunku twarzy. Dobre okulary na rower chronią oczy przed tym wszystkim.

Okulary rowerowe to także ochrona przed warunkami atmosferycznymi. Wiatr i opady, poza padającym na nas słońcem, potrafią być niebezpieczne dla wzroku. Jadąc na rowerze musimy widzieć gdzie zmierzamy, co często nie jest łatwe w gorszą pogodę. Okulary na rower pozwolą nam widzieć wyraźnie i poruszać się bezpiecznie i komfortowo. Warto więc je stosować nawet z soczewkami S0.

Fot. Scott

Przeciwsłoneczne okulary rowerowe to niezwykle przydatny dodatek, który pozwoli nam ochronić wzrok i jeździć znacznie wygodniej. Warto dobrać je tak, by dobrze nam służyły, były dopasowane do naszych oczekiwań i zapewniały maksymalną widoczność w każdych warunkach. Sprawdź dostępne w naszym sklepie okulary na rower i wybierz swój model!

Jaki rower na komunię?

Jaki rower na komunię?
Karolina Kupczak

Nasze propozycje rowerów, które idealnie sprawdzą się jako prezent komunijny.

Czytaj więcej

Woom Go - poznaj najnowsze rowerki dla dzieci

Woom Go - poznaj najnowsze rowerki dla dzieci
Klaudyna

Najnowsza seria dziecięcych rowerów woom GO jeszcze bardziej zachęca pociechy do jazdy - poznaj ofertę i właściwości nowych propozycji.

Czytaj więcej

Rower crossowy - dla kogo, na jakie trasy?

Rower crossowy - dla kogo, na jakie trasy?
Klaudyna

Zastanawiasz się nad zakupem roweru crossowego? W tym artykule przybliżamy jego cechy - sprawdź czy to model dla ciebie!

Czytaj więcej

Rowery KTM 2025 – nowości i sprawdzone konstrukcje

Rowery KTM 2025 – nowości i sprawdzone konstrukcje
Klaudyna

Sprawdź, co w sezonie 2025 przygotowała dla nas marka KTM - przedstawiamy nowości w ofercie producenta.

Czytaj więcej

check Produkt dodany do porównania.

check Produkt dodany do listy życzeń

Loading...